آزمایشگاه متالورژی استخراجی - EXT Lab

 | تاریخ ارسال: 1398/8/21 | 

متالورژی استخراجی هنر و علم استخراج فلزات از کانه‌ آن‌ها به روش‌های شیمیایی است. متالورژی استخراجی به سه بخش هیدرومتالورژی، الکترومتالورژی و پیرومتالورژی تقسیم می‌شود که هر سه این فرآیندها در این آزمایشگاه قابل انجام است.
آزمایشگاه اصول استخراج فلزات برای دانشجویان دوره کارشناسی متالورژی استخراجی در این آزمایشگاه صورت می‌گیرد. همچنین پروژه‌های تحقیقاتی متعددی در زمینه‌های استخراج فلزات بروش های کلاسیک پیرومتالورژی، سنتز حرارتی مواد نو و نانومواد، لیچینگ، استخراج حلالی و دیگر فرایندهای هیدرومتالورژی، و در نهایت عملیات الکترومتالورژی در این آزمایشگاه صورت می‌گیرد.
 
امکانات
 
دستگاه پتانسیواستات: دستگاه پتانشیواستات برای انجام آزمایش‌های مختلف الکتروشیمیایی جهت اندازه‌گیری خوردگی، رسم منحنی‌های ولتامتری چرخه‌ای، اعمال پالس و ... مورد استفاده است.
کوره ۱۲۵۰ درجه‌ سانتی‌گراد استوانه‌ای با دو منطقه حرارتی  با اتمسفر کنترل شده: این کوره افقی با قطر محفظه داخلی ۵ سانتی‌متر و دارای دو منطقه مستقل حرارتی است که قابلیت کنترل اتمسفر واکنش‌های انجام گرفته و انجام آزمایش‌هایی در اتمسفرهای اکسیدی، احیائی و خنثی را دارد.
 
کوره ۱۴۰۰ درجه‌ سلسیوس استوانه‌ای با اتمسفر کنترل شده: این کوره دارای محفظه حرارتی از جنس سیلیکن کارباید استوانه ای به قطر داخلی ۵ سانتی متر بوده و بصورت افقی یا عمودی قابل تنظیم است.
کوره ۱۲۵۰ درجه سلسیوس افقی با اتمسفر کنترل شده: محفظه کوره می‌تواند به صورت افقی یا عمودی مورد استفاده قرار گیرد و انجام آزمایش در اتمسفرهای مشخص در این کوره امکان‌پذیر است.
کوره مافلی ۱۱۰۰ درجه سلسیوس: برای آزمایش‌های حرارت دهی ساده همچون تشویه، کلسیناسیون و انجام واکنش‌های ذوب مواد قابل استفاده است.
دستگاه گندله یا پلت سازی: با استفاده از این دستگاه می‌توان پلت‌هایی با ابعاد چند میلی‌متری تا چند سانتی‌متری تهیه نمود.
رکتیفایرهای قابل اتصال به کامپیوتر: رکتیفایرهای موجود قابلیت ایجاد اختلاف پتانسیل تا ۵۰ ولت را دارد و مولتی متر موجود می‌تواند با اتصال به کامپیوتر اطلاعات لحظه ای را ثبت نماید.
دستگاه سیگنال ژنراتور: این دستگاه قابلیت ایجاد اختلاف پتانسیل به صورت DC و AC با فرکانس‌ها و شکل موج‌های مختلف را داراست.
 
همچنین سایر لوازم آزمایشگاهی همچون انواع هیتر، همزن مکانیکی و مغناطیسی، حمام دمای ثابت، ترازوی دیجیتالی با دقت یک میلی گرم و دماسنج نوری UV برای اندازه گیری دما تا ۱۶۰۰ درجه سلسیوس.


 




CAPTCHA