کارآموزی

 | تاریخ ارسال: 1401/5/8 | 
دوره‌ی کارآموزی (Internship)

در دانشگاه پرسش‌های زیادی مطرح می‌شود، اما یک پرسش بسیار رایج است:

«این درس‌ها به چه کار می‌آید؟! ... »

دوره کارآموزی، اولین فرصت برای یافتن سرنخ‌هایی برای این پرسش است. در این دوره، دانشجو فضای واقعی و متفاوت صنعت و کار را تجربه می‌کند؛ ماشین‌ها، فرایندها و موادی، که پیش‌ازاین یک اسم یا شکلی در صفحه‌ی کتاب بودند، پیش رویش ظاهر می‌شوند؛ حرکت می‌کنند؛ صدا دارند؛ می‌لرزند؛ بو دارند و لمس می‌شوند. فراتر از کتاب، دانشجو با جریان کارها و ساختارهای ارتباطی آشنا می‌شود؛ آدم‌های جدید ملاقات می‌کند؛ با چالش‌های مهندسی و شغلی روبرو می‌شود؛ تضاد و مغایرت‌هایی با دانش و اصولی که آموخته است، می‌ببیند. حتی عملکرد و واکنش‌های خودش نیز برایش تازگی دارد. آنگاه آن پرسش رایج تغییر می‌کند:

«من کدام درس را می‌توانم به کار ببندم؟» ...

موسسه ABET توانایی به‌کاربردن آموخته‌های علمی در حل مسایل را جزو شایستگی‌های لازم برای دانشجویان مهندسی می‌داند (ABET, Criteria for Accrediting Engineering Programs, ۲۰۲۰-۲۰۲۱و آن را در اعتبارسنجی برنامه‌های آموزشی محاسبه می‌کند. دوره کارآموزی فرصتی است که دانشجو می‌تواند دانش و مهارت خود را به کار ببرد؛ توانایی‌های خود را بیازماید و کشف کند؛ ارتباط کاری را در کارگروه تمرین کند، قابلیت‌های خود را بشناسد و شایستگی‌های خود را توسعه دهد. 
اما چگونه می‌توان دانش و مهارت خود را به کار برد؟ چگونه می‌توان از دوره کارآموزی بهره برد؟ 

 راهنمای دوره‌ی کارآموزی نکته‌هایی را برای بهبود تجربه دوره کارآموزی، ویژه دانشجویان کارشناسی مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، ارایه می‌کند.

کدام کارخانه یا شرکت برای کارآموزی مناسب است؟ مراحل ثبت‌نام کارآموزی چیست؟


 برای گذراندن دوره کارآموزی لازم است در سامانه کارآموزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر (همصدا) hamseda.aut.ac.ir ثبت‌نام کرده و مراحل کار را دنبال کنید.

در پایان دوره کارآموزی لازم است برگ ارزیابی صنعت از فعالیت کارآموز تکمیل شده و همراه با گزارش کارآموزی به استاد کارآموزی تحویل داده شود. 

 برگ ارزیابی صنعت از دانشجو را در صفحه رویه‌ها و فرم‌های کارشناسی دریافت کنید. 

 راهنمای گزارش کارآموزی، ساختار و الگوی(فرمت) گزارش کارآموزی را معرفی می‌کند. 






CAPTCHA